W poszukiwaniu sportów tradycyjnych udałem się do Słowenii. Tym razem jednak nie szukałem nowych sportów, tylko raczej ciekawych, praktycznych i pożytecznych społecznie zastosowań dla tych już istniejących.
Jako ekspert ds. sportów tradycyjnych Instytutu Rozwoju Sportu i Edukacji w Warszawie reprezentowałem tę instytucję w bardzo ważnym, europejskim projekcie pt. „Using Sports for Preventing Peer Bullying in Schools” (Wykorzystanie sportu do przeciwdziałania przemocy rówieśniczej w szkołach).
Głównym celem tej inicjatywy jest zapobieganie przemocy, agresji i dyskryminacji wśród uczniów w szkołach poprzez angażowanie ich w takie aktywności sportowe, które pozwolą im wykorzystać swoją energię w sposób pozytywny.
Dadzą im ponadto możliwość integracji z innymi uczestnikami gier, doświadczenia pozytywnych emocji płynących ze wspólnego udziału w grze, a także poznania różnych tradycji sportowych z kilku krajów Europy.
W projekcie zostaną bowiem wykorzystane m. in. sporty tradycyjne. Z naszego kraju proponujemy pierścieniówkę, którą opisałem już tutaj. Ma ona wyjątkowe walory jako sport integracyjny – sprawdza się świetnie we wspólnej aktywności fizycznej osób pełno i niepełnosprawnych. Nasze doświadczenia wykazały również, że dobrze sprawdza się jako sportowy element integracji międzykulturowej.
Projekt to wspólna inicjatywa instytucji partnerskich z Portugalii, Słowenii, Turcji, Bułgarii i Polski.
Jego głównymi rezultatami będą:
a) zbiór dobrych praktyk sportowych z różnych krajów Europy, służących przeciwdziałaniu przemocy rówieśniczej,
b) treningi dla nauczycieli i rodziców z tematyki przemocy, agresji i dyskryminacji szkolnej oraz sposobów jej rozpoznawania i zapobiegania z wykorzystaniem sportu,
c) opracowane wskazania dla tworzenia polityki szkolnej w tym zakresie.
W dniach 11-12 lipca 2019 r. w słoweńskiej Ribnicy na Pohorju odbyło się drugie, międzynarodowe spotkanie w ramach tego projektu. Uczestniczyłem w nim wraz z Patrycją Jaksim – PR Manager Instytutu Rozwoju Sportu i Edukacji.
Było one podzielone na część teoretyczną i praktyczną.
Podczas tej pierwszej omówiono i podzielono zadania między uczestników projektu, zaprezentowano dotychczasowe wyniki badań i pracy projektowej, przedyskutowano szczegóły kolejnego spotkania w Polsce oraz zaproponowano wstępną tematykę wspomnianego wyżej treningu dla nauczycieli.
Część praktyczna to wspólna gra, m. in. w siatkówkę plażową i koszykówkę. Podczas tej drugiej uczestnicy projektu mieli okazję zapoznać się z praktyką sportową, zaprojektowaną tak, żeby zawierała kluczowy w projekcie aspekt edukacyjny, związany z głównymi celami i tematyką projektu.
Każdy grał z przydzieloną mu rolą, np. “grasz egoistycznie, nikomu nie podajesz” lub “jesteś przyjaźnie nastawiony do wszystkich”. Po meczu omówiliśmy towarzyszące nam wskutek odgrywania ról emocje i konsekwencje dla każdego gracza i całego zespołu.
Nie zabrakło też czasu na integrację:), wymianę doświadczeń, opinii i wspólne planowanie przyszłych działań.
Spotkanie było bardzo udane pod względem projektowym i integracyjnym. Teraz partnerzy będą realizować kolejne zadania, w tym zwłaszcza dopracowywać program treningu dla nauczycieli w zakresie tematyki przemocy rówieśniczej i roli sportu w jej przeciwdziałaniu.
Za kilka miesięcy spotkamy się w Polsce, gdzie przeprowadzony zostanie w/w trening.
Projekt to kolejna, międzynarodowa inicjatywa, w której sporty tradycyjne odnajdą swoje pozytywne, praktyczne zastosowanie. Tym razem ich odpowiednio wykorzystane walory pomogą walczyć z negatywnym zjawiskiem dyskryminacji w szkołach.